Bezpieczeństwo podnoszenia mocy w maszynach rolniczych: na co trzeba uważać?
Podnoszenie mocy w maszynach rolniczych cieszy się sporą popularnością wśród ich użytkowników. Takie działanie pozwala na uzyskanie wyższych osiągów, a przy tym na zmniejszenie spalania, jest więc zdecydowanie interesującą opcją. Podczas adaptacji mocy nie można jednak przesadzić. Zbyt duża ingerencja w oprogramowanie może zaszkodzić podzespołom maszyny.
Tuning maszyn rolniczych – na czym polega?
Adaptacja mocy, czyli tuningowanie maszyn rolniczych, polega na takiej modyfikacji ich fabrycznego oprogramowania, by osiągnąć określone parametry. Najczęściej chodzi o podniesienie mocy silnika. Jest to korzystne dlatego, że maszyna o wyższych osiągach i niższym spalaniu paliwa pozwala na uzyskanie wymiernych oszczędności. W większych gospodarstwach koszt przeprowadzenia tuningu zwraca się już po jednym sezonie użytkowania urządzenia.
Jakie maszyny można poddawać adaptacji mocy? Są to przede wszystkim:
- ciągniki,
- sieczkarnie,
- opryskiwacze,
- kombajny
- maszyny leśne.
Takie działania można wykonywać na urządzeniach wszystkich marek. Podstawową zasadą jest jednak to, aby zlecać je wyłącznie fachowcom. Amatorskie modyfikacje mocy mogą być szkodliwe dla maszyny i powodować poważne usterki.
Aby tuning związany z podniesieniem mocy był nie tylko skuteczny, ale też bezpieczny dla urządzenia, musi być przeprowadzane przez wykwalifikowanego specjalistę. Usługa obejmuje kilka etapów, czyli:
- niezbędne pomiary wstępne,
- diagnostykę,
- stworzenie kopii zapasowej oryginalnego oprogramowania,
- pomiary mocy po przeprowadzeniu zmian.
Cały proces musi zostać odpowiednio przygotowany i przeprowadzony zgodnie z zasadami. W przeciwnym razie zbyt duża moc może spowodować różnego typu usterki oraz obniżyć żywotność układu napędowego. Na jakie aspekty trzeba zwracać szczególną uwagę?
Zbyt duży przyrost mocy – zagrożenia
Podczas wykonywania tuningu należy uważać na to, by moc nie została zwiększona ponad dopuszczalne wartości. Jej zbyt wysoki przyrost może być szkodliwy przede wszystkim dla układu tłokowo-korbowego. Prowadzi on także do wzrostu temperatury spalania, która działa niszcząco na wtryskiwacze, a w skrajnych przypadkach może być przyczyną wypalenia tłoków.
Należy także zwracać uwagę, by nie zaszkodzić systemowi oczyszczania spalin, czyli filtrowi cząstek stałych (DPF) i systemowi dawkowania AdBlue. Profesjonalnie przeprowadzony tuning powinien zawsze uwzględniać ograniczenia związane z tymi układami.
Kolejnymi podzespołami, dla których adaptacja mocy może stanowić zagrożenie, są sprzęgło i skrzynia biegów. Elementy te są projektowane, aby współpracowały z silnikami o określonej mocy maksymalnej. Narażenie ich na zbyt duże obciążenia może je uszkodzić lub obniżyć ich żywotność.
Bardzo ważną kwestią jest to, że silnik przeznaczony do tuningowania musi być w dobrym stanie technicznym. Jest to niezbędny warunek do rozpoczęcia takich działań. Szanujący się specjaliści nie podejmą się wykonania usługi w maszynie, która jest uszkodzona.
Takie działanie mija się z celem, a ponadto może spowodować pogłębienie się usterek lub nawet całkowite unieruchomienie urządzenia. Trzeba także mieć świadomość, że nie w każdym ciągniku lub innej maszynie podnoszenie mocy jest uzasadnione. W niektórych przypadkach tuning nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści, dlatego nie ma sensu przeprowadzać go „dla zasady”.