Tuning ciągnika: czy się opłaca?
Nowoczesne ciągniki rolnicze są wysoce wydajne i charakteryzują się dużą mocą. Ma to znaczenie dla szybkości wykonywanych prac polowych, ich dokładności, a w efekcie także czasu i wkładu pracy rolnika. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych, słabszych maszyn chcą coś w nich zmienić, aby podnieść wydajność. Sposobem na to jest tuning. Na czym polega taka modyfikacja i czy warto w nią zainwestować?
Co to jest tuning?
Definicja tuningu jest jednakowa dla wszystkich typów pojazdów, począwszy od motocykli, przez auta osobowe, po ciężarówki i ciągniki rolnicze. Termin jest bardzo szeroki i oznacza wszelkie zmiany wyglądu oraz parametrów technicznych pojazdu, w celu nadania mu indywidualności i poprawy osiągów czy mocy. W przypadku ciągników rolniczych minimalnym zainteresowaniem cieszą się tuning zewnętrzny (optyczny), zmieniający design maszyny czy tuning akustyczny. W starszych maszynach jednak ich właściciele decydują się na tuning mechaniczny lub elektroniczny (jeśli jest możliwy).
Na czym polega tuning ciągnika?
Ciągniki rolnicze są maszynami pracującymi często w bardzo trudnych warunkach. Luźne grunty, wysoka wilgotność, pochyłości, wysokie i niskie temperatury oraz inne tego typu czynniki sprawiają, że silnik często pracuje na najwyższych obrotach i bywa znacznie przeciążany. Dokonanie drobnych przeróbek w konstrukcji maszyny może przynieść lepsze efekty. Chociaż z drugiej strony wykonane niepoprawnie doprowadzą do kosztownych problemów.
Głównym celem tuningu ciągnika jest poprawa jego wydajności i mocy. Niekiedy jest to związane z rozwiązaniem technicznym zastosowanym przez producenta i optymalizacją tych parametrów. Regulacja silnika wymaga jednak uwzględnienia indywidualnych cech takich jak:
- sprawność mechaniczna ciągnika,
- zdolność do spalania mieszanki,
- zdolność generowania energii,
- warunki eksploatacji (obciążenie silnika),
- sposób wykorzystania ciągnika (transport, prace polowe, napędzanie innych maszyn),
- jakość paliwa.
Zmiana ustawień w ramach tuningu zazwyczaj dotyczy optymalizacji ustawień obrotów silnika i dostosowania ich do typowych obciążeń maszyny. Nie jest to jednak jedyna metoda poprawy wydajności ciągnika. Do stosowanych praktyk zalicza się też wymianę oświetlenia na mniej obciążające LED-y, wymianę alternatora na nowy, montaż układu wspomagania kierownicy czy wymianę hydromotoru na orbitol. W przypadku tego ostatniego należy też zadbać o dopasowane do niego pompy.
Czy warto inwestować w tuning ciągnika?
Na powyższe pytanie nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wynika to z faktu, że każdy traktor jest inny i wymaga innych nakładów finansowych na wprowadzane zmiany. Jednocześnie efekty tuningu mogą być różne, a więc mniej lub bardziej warte inwestycji. Można by założyć, że nawet niewielka korzyść w postaci obniżenia spalania o litr paliwa na kilka godzin pracy jest już sukcesem. W rzeczywistości, aby był on wymierny oczywiście maszyna musi być eksploatowana wystarczająco w przeznaczonych pracach, a wprowadzone zmiany dostarczą odpowiednie efekty.
Z drugiej strony rolnicy dysponujący starszymi, mniej wydajnymi ciągnikami, którzy nie mogą sobie pozwolić na nowy sprzęt, osiągną lepsze rezultaty, inwestując w tuning. W przypadku takiego sprzętu wymierne korzyści przyniesie zwiększenie mocy do poziomu, przy którym traktor pociągnie i zasili zautomatyzowaną maszynę do sadzenia, nawożenia czy zbioru.